![]() |
L'Albert explica a un grup d'alumnes d'eso la mida mitjana que tenen els ous dels polítics nacionals. |
Fa uns anys que tinc la sensació de llegir
cada dia el mateix article sobre l'ensenyament. De fet és així, perquè els
gestors de la cosa pública (tant els que exerceixen com els que aspiren a
fer-ho algun dia) no es cansen de repetir un missatge únic en relació a aquest
món: el problema som els mestres. Aquest dimarts, per exemple, em topava al
diari amb una proposta de millora a càrrec del candidat de Ciudadanos, Albert
Ribera, que amb anterioritat havia estat apuntada també per polítics d'altres
partits. Segons ell, convindria aplicar un sistema d'examen d'ingrés a la
carrera docent equivalent al que han de superar els metges de la sanitat
pública, allò que es coneix popularment com a MIR.
Per si la seva vida tan atrafegada amb
assumptes d'importància nacional no li ha permès assabentar-se'n, li diré que, des
de fa dècades, l'accés a una plaça en propietat a l'ensenyament públic ja implica
la superació d'una prova eliminatòria, allò que també es coneix popularment com
“oposicions”. El que pot discutir l'estimable candidat, i en això segurament
ens posarem d'acord, és l'adequació de l'estructura d'aquesta prova la qual, penso,
hauria d'incloure uns exàmens psicotècnics exhaustius dels candidats, i uns
períodes de pràctiques llargs i rigorosos. De fet, en una època en què cal
formar en competències i propiciar l'autonomia de l'alumnat per a la recerca i la
interpretació de la informació, jo obviaria
l'apartat on s'avalua la capacitat de memorització enciclopèdica dels futurs mestres,
i em centraria en els aspectes instrumentals de la seva feina.
En realitat, aniria encara més enllà, senyor
candidat. Si em permet una modesta opinió, fonamentada en trenta anys
d'experiència en l'ensenyament privat i públic, penso que s'escauria un gir
copernicà en el paradigma dels estudis universitaris que menen a la carrera
docent. D'ara endavant, qui estudiï biologia, que treballi de biòleg; qui faci
la carrera de enginyeria, que exerceixi com a tal... I qui tingui molt clar que
es vol dedicar professionalment a l'ensenyament, que estudiï un magisteri de
cinc anys, més dos o tres cursos d'especialització i un curs sencer de pràctiques en un centre, adequadament
assessorades per un inspector. Al final del procés, és clar, l'esperarien les
esmentades proves que vostè proposa.
A què respon aquest aparent afany meu de posar
més obstacles, de reblar el clau? L'hi explico. El professorat constituïm un
cos professional complex, que dóna cabuda a perfils humans i acadèmics molt
diversos, així com a interessos i motivacions dispars. He conegut professors
bons, dolents i regulars, i d'aquests
n'hi ha que són vocacionals i altres que han trobat en la docència el refugi a
una situació laboral precària (la darrera crisi, per exemple, ha empès
gernacions d'especialistes a una feina que, en el millor dels casos, ni els
escalfa ni els refreda i que, en circumstàncies normals, no haurien escollit
mai de fer). Amb el sistema que li proposo, benvolgut candidat, destriaríem
d'entrada el gra de la palla, ja que es matricularien en aquesta carrera només les
persones interessades en la pedagogia aplicada, en el tracte diari amb nens i
adolescents, i disposades a acceptar un salari modest, sense possibilitat de
promoció.
D'igual manera com hem parlat dels docents, i
amb això acabo, penso que seria de justícia aplicar un sistema semblant de
selecció en altres àmbits públics, com ara la carrera política. La seva és una
feina de molta responsabilitat que exerceixen, no se m'ofengui, persones la
vàlua de les quals no ha quedat certificada per cap MIR. Pensi, senyor
candidat, que per gestionar un país, igual com per gestionar una aula, no n'hi
ha prou amb haver fet una carrera i un màster, ni amb tenir una bona dicció i
ser ocurrent en l'argumentari, o haver-se forjat un lloc en l'organigrama d'un
partit; ni tan sols basta amb què un nombre de ciutadans dipositi el seu vot en
una urna.
Potser amb sedassos més fins, com els que estem
proposant tant vostè com jo, més de la meitat de ses senyories diputats i diputades no
seurien durant anys als escons que ara ocupen –quan els ocupen- i el país en
general seria millor. Jo, mentrestant, seguiré esforçant-me per no defraudar ni
als meus alumnes, ni a vostès. I si algun dia, per una vegada, se'ls passa pel
magí dir quelcom de bo dels mestres del país, que aguantem un sistema pensat
amb els peus de ses senyories diputats i diputades, no se n'estiguin: anirem a la feina encara amb més il·lusió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada