
Tanmateix, atès que els humans -igual com
tantes altres espècies animals- som gregaris, tendim a buscar la seguretat del
grup, l’acceptació de la majoria, la tranquil·litat que suposa saber que ningú
no t’assenyalarà per trobar-te fora de la norma. És per això que sovint ens hi obsessionem
i ens preguntem, en el cas dels nostres fills, si són “normals”.
L’escola és un de tants constructes
socials que, pel sol fet d’aplegar un nombre elevat d’individus diversos, acaba
establint pautes de normalitat i desenvolupant mecanismes per a aconseguir-la:
es tracta, doncs, d’una institució normativa. Com tantes altres, insisteixo.
L’escola estableix calendaris, horaris,
normes de conducta; ha de cobrir programes de continguts, d’habilitats
procedimentals o competències, de valors; ha d’avaluar-ne l’assoliment i acreditar la
superació d’uns mínims normatius i, també, ha d’ordenar la ingent diversitat
que acull a les aules dia rere dia.
En un dels sopars de Nadal, es va parlar
del cas d’un noi, alumne de quart d’eso, al qual anomenaré Jan, que aquest
primer trimestre ha suspès sis assignatures. Ja feia uns quants anys que els
resultats acadèmics eren poc satisfactoris, però fins aquest curs el recompte
de suspensos no havia ultrapassat mai els quatre i, a la llarga, amb professors
particulars, exàmens extraordinaris i una certa dosi de bona fe per part de l’institut,
havia acabat superant els cursos –com, d’altra banda, és probable i desitjable que
passi amb el present, ja que l’objectiu de l’ensenyament secundari obligatori
és fer el possible perquè cap noi o noia es vegi privat d’una titulació
elemental que és imprescindible per trobar feina.
Amb aquest objectiu, la institució
educativa instrumenta una sèrie d’adaptacions orientades a facilitar l’atenció
a la diversitat, en el marc d’un sistema que es vol inclusiu. Aquesta aparent
contradicció ha estat molt sovint un terrible cavall de batalla a les reunions
dels docents, i també a les sobretaules familiars, com es demostraria en el
sopar al qual em refereixo. Si bevem pel broc gros, hi ha dues maneres d’entomar
la diversitat: una és mitjançant la integració i l’altra mitjançant la
segregació. Òbviament hi ha una gran escala de grisos, però al capdavall les
línies d’actuació són aquestes.
En la seva gènesi, l’ESO proposava la
primera via. La tesi que es defensava a la LOGSE era que “la normalitat
normalitza”. És a dir: envoltar un alumne amb dificultats (acadèmiques,
psicològiques, físiques, sòcio -econòmiques) d’alumnes que no en patien,
ajudava a aquest a millorar el seu encaix i a mitigar els seus problemes, ja
que l’exposició a un model “normal” faria que ell o ella es “normalitzessin”
per mimetisme.
Va funcionar? No es pot respondre de
forma categòrica, és clar. En alguns casos sí i en d’altres no. I sempre segons
la perspectiva de qui emet el judici. I com a professional de la docència em
temo que tampoc no em veig amb cor de posicionar-me al respecte. Quan vam
implementar l’eso, els grups es van reduir de trenta-cinc a vint-i-cinc, i se’ns
va dir que amb això n’hi havia d’haver prou per poder atendre adequadament una
quota d’alumnes que se sortien de la norma. Així es van incorporar a l’aula
alumnes amb minusvalues de tota mena, de manera que la forquilla d’allò que es
considerava la “normalitat acadèmica” es va veure sensiblement ampliada. Van
aparèixer els grups flexibles en les matèries instrumentals – això és, català,
castellà i matemàtiques-; els desdoblaments en algunes matèries i les
adaptacions curriculars, gràcies a les quals, nois i noies que no haurien
assolit els requeriments “normals” en condicions “normals” podien avançar al
ritme que els permetien les seves capacitats i circumstàncies. Aquesta vaguetat
en els objectius es va reflectir en el sistema d’avaluació sense exàmens, que
donava com a tota valoració del rendiment acadèmic la tantes vegades
caricaturitzada dicotomia “progressa adequadament – necessita millorar”.
El professorat va posar el crit al cel
però, com que la nostra societat tendeix a aplicar aquella màxima que els “brams
d’ase no van al cel” i a considerar, de passada, que els mestres som una colla
de burros, diguem que no se’ns va fer massa cas. De fet, aquell sistema
educatiu era molt convenient en una època en què Europa es preocupava només
dels percentatges d’escolarització i de graduats no especialitzats. Recordem
que, d’una banda, España anava “bien” i que el sector de la construcció s’alimentava
de totxos; i, de l’altra, les famílies no havien de patir per quantes
assignatures suspenien llurs fills, ja que d’una manera o altra acabaven sempre
“progressant adequadament”.
Amb la davallada econòmica, però, es van
anar endurint les condicions als centres educatius: es van reduir plantilles,
els grups d’alumnes es van anar ampliant fins superar els trenta per aula; es
van eliminar molts desdoblaments i, per fi, Europa, coincidint amb un declivi
de la social democràcia, va començar a demanar resultats quantificables, “normalitzats”.
I aquí vam començar a fer el ridícul, a aparèixer a la cua dels informes “PISA”,
i ens van entrar les presses i el “correm-hi tots”, i la fal·lera per fer
exàmens i auditories. Davant la impossibilitat d’aplicar totes aquelles mesures
d’atenció a la diversitat, però amb una diversitat més acusada que mai, els
centres públics van començar a articular altres sistemes per satisfer les
demandes d’excel·lència que sobtadament li arribaven de la societat civil.
Una d’aquestes solucions va ser agrupar l’alumnat
segons nivells d’aptitud. D’aquesta manera, els nois i noies van començar a ser
avaluats amb criteris objectivables i normatius, i ubicats en categories que es
reflectien en nomenclatures eufemístiques com ara “avançat – estàndard – bàsic”
o “A – B – C”. Les reaccions van ser diverses, tant en el sí de la comunitat
educativa com en el de les famílies. Pel que fa als docents, n’hi havia que seguien
defensant la idoneïtat del sistema inclusiu; d’altres defensaven que la
diversitat s’havia d’atendre en espais adequats i prenent en consideració tant
els que se sortien de la norma "per baix", com els que ho feien "per dalt"; i
encara un altre grup defensava el seu propi benestar i s’afanyava a
assegurar-se els grups “normals” tendents a “l'excel·lència”. Les famílies, de la
seva banda, van reaccionar exactament igual que els professionals, atenent en
alguns casos a criteris educatius i en altres als seus legítims interessos
familiars.
Tornant a en Jan. Ell està escolaritzat
en un centre públic on s’ha dividit l’alumnat en quatre grups. Als grups A i B
és on s’aplega l’alumnat de capacitats “normals”, aquell que s’orientarà a
estudis complexos que menaran a feines, en principi, de responsabilitat i ben
remunerades; al grup C, on es troba ubicat ell, hi ha alumnes amb capacitats
que es consideren per sota de la “normalitat”, que reben un nivell simplificat
de formació, orientat a estudis professionals; per acabar, al D s’atén als que
pateixen una desviació severa de la “normalitat” i requereixen d’una adaptació
curricular completa. En resum: el paradís d’una mentalitat liberal. El que val “cap
amunt” i el que no val “a picar pedra”.
A casa meva hem viscut una experiència
dual. Un dels nostres fills té unes capacitats cognitives “normals” i està fent
també quart d’ESO, en el seu cas al grup avançat, on aprova totes les matèries
amb notes bones; l’altre té una intel·ligència límit i, en acabar l’ensenyament
primari inclusiu, vam haver de buscar-li encaix en una escola que li pogués
oferir el que necessitava, fora del paradís de la “normalitat”.
Per experiència pròpia, he après com de
fàcil és acceptar l’”èxit” i com de difícil resulta entomar el “fracàs”. A tots
els pares ens agrada que ens diguin que els nostres fills són, com a mínim, “normals”,
ja que projectem en ells, de forma injusta, les nostres aspiracions i
frustracions, i temem deixar de beneficiar-nos de la seguretat que ofereix saber
que ets dins del gran grup. Quan el sistema et situa fora de la campana d’acceptació
et sents despullat, et qüestiones, et culpes i, si et descuides, acabes culpant
la realitat i el sistema mètric que la mesura. El pare d’aquest noi
argumentava, abrandadament, que el fet d’haver-lo posat al grup “C” l’havia
perjudicat, ja que no gaudia del contacte amb models “normals” amb qui
emmirallar-se i que per això havia acabat desmotivat. La culpa, doncs, recau en
el sistema normatiu, en l’escola, en els altres.
Puc comprar una part del discurs. En una
societat utòpica que es preocupés veritablement del fet educatiu, podríem
trencar els murs de la diferència i aplicar un sistema inclusiu que, com he
dit, va fracassar per la desídia i la manca d’interès dels governants i d’aquells
que els van votar. Aquells votants que, com el pare d’en Jan, si els seus fills
cauen al grup “A” o “B” no volen saber res dels altres, ja que la seva influència
“anormalitzadora” podria perjudicar el seu camí cap a l’excel·lència, aquells
que es recorden de Santa Bàrbara quan trona.
Les presons, siguin del tipus que siguin,
es veuen de forma molt diferent segons el costat de la tanca on et trobes. Jo
sóc a les dues bandes alhora i, a més, treballo de professor, de manera que,
almenys en aquest tema, si se’m permet, sé de què parlo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada