
Pel motiu que sigui (segurament per quadrar horaris), sempre que he fet de tutor m’han tocat grups de post-obligatòria -el que abans era COU, i ara batxillerat. En el cas del primer de batxillerat, atès el canvi tan important que suposa el pas de l’ESO al batxillerat, se sòl establir, a principis de curs, una trobada de contacte amb les famílies de tot el grup. Amb aquesta reunió es pretén que aquestes es coneguin una mica entre elles (que sàpiguen amb qui conviuran els seus fills) i també informar-les de tots aquells aspectes novedosos que els suposarà la nova etapa: currículum, horaris, hàbits de treball, grau d’exigència, autonomia en l’estudi, etc.
És, crec (creiem tots) una reunió de gran importància, i per això es convoca sempre a una hora extraescolar a partir de les set del vespre, per facilitar-hi l’assistència al màxim nombre de pares i mares possible. Els darrers anys, he convocat les famílies per carta, i he fet més d’un recordatori als propis alumnes (de batxillerat), explicant-los com d’important és la seva assistència. Passaré a dibuixar, tot seguit, un retrat robot del que sòl ser una d’aquestes reunions.
TARGET (sorry)
pares i mares de trenta-vuit alumnes de 1r de batxillerat.
UBICACIÓ
biblioteca del centre, convenientment habilitada per donar cabuda a setanta-sis persones adultes, còmodament assegudes i amb una visió impecable de la pantalla on els projectaré un fantàstic power-point amb les idees clau que els vull transmetre (intueixo, estimat lector, que riu per sota el nas. És cert: sembla que no es pugui fer cap xerrada sense la inefable presentació digital. Què hi farem? No sé què és causa o conseqüència de què, però hi ha molta gent que si no veu una pantalla il·luminada amb tot plè de dibuixets ja no fot cas de res. Ens hem tornat com mosques)
PRESENTS
a banda del propi tutor fent hores extres no remunerades:
-la coordinadora de batxillerat fent hores extres no remunerades.
-la conserge, que també ha hagut de fer hores extres no remunerades.
-deu mares
-tres pares (tots ells amb la seva parella, que era una de les deu mares esmentades anteriorment)
-una àvia
-dues alumnes acompanyant els seus pares
La reunió es desenvolupa seguint el guió de cada any, llevat pel que fa als canvis en el marc legislatiu que se solen produir, amb menor o major grau, també cada any. Els punts de l’ordre del dia són més o menys els següents:
PRESENTACIÓ
El tutor i la coordinadora es donen a conèixer als assistents, els agraiexen la seva presència i fan cinc cèntims del contingut de la reunió.
INTERRUPCIÓ A LA PRESENTACIÓ
Un dels pares interromp la presentació per sol·licitar que, d’ençà, la mateixa es faci en el seu idioma, que és el castellà, perquè ell no entén el dels professors, que és el català.
MARC LEGAL i SOLUCIÓ DE COMPROMÍS
El tutor explica al pare que el Català és idioma oficial a Catalunya, i que la llei, de moment encara, el defineix com a idioma vehicular de l’ensenyament. Tanmateix, en atenció a les seves dificultats de comprensió, el tutor sol·licita a la resta d’assistents permís per fer la traducció simultània de tot allò que es digui a la reunió. La resta d’assistents s’hi avenen, més que res per no semblar una colla de xenòfobs.
CONTINUACIÓ DE LA PRESENTACIÓ (en V.O.S.E)
La resta d’assistents es presenten. El tutor, mentrestant, passa llista de quines famílies han acudit a la cita i posa una creu vermella al costat del nom dels absents (aquesta no els la pensa perdonar!). Quan tothom es coneix, comença l’explicació del tutor, que té cura d’aturar-se cada dues frases per poder oferir-ne la traducció literal. La situació és ridícula, tothom n’és conscient, però el pare que adduia no entendre el català segueix sense baixar del burro. El tutor, que és masell de mena, tampoc vol baixar-ne. Així doncs, es repassen per duplicat tots els punts previstos:
1.currículum / curriculum
2.matèries de modalitat / materias de modalidad
3.marc legal / marco legal
4.calendari / calendario
5.horaris / horarios
6.hàbits / hábitos
7.exigència / exigencia
8.autonomia en l’estudi / autonomía en el estudio
9.exàmens / exámenes
10.excursions / excursiones
11.preguntes / preguntas
PREGUNTES / PREGUNTAS
Han passat uns trenta-cinc o quaranta minuts, i tutor i coordinadora han exposat tot allò que tenien previst exposar. Plana un silenci tens a la sala. Les mares es miren, com si es reptessin amb la mirada a ser les primeres en obrir foc. Per fi, una dispara i la resta de preguntes se succeeixen com si allò fos una roda de premsa d’en Pep Guardiola. I el tutor, que no és ni tan guapo, ni tan llest, ni tan ric com ell, va contestant tot tractant de no recórrer als tòpics: “el batxillerat és així; a vegades s’aprova i a vegades se suspèn; no hi ha matèria fàcil o ens hi deixarem la pell dels colzes...”
- Pots repetir les dates festives?
- On aniran de viatge de fi de curs?
- La meva filla pateix claustrofòbia... no hi anireu pas en avió, oi?
- El meu és celíac. Suposo que ja ho tindreu en compte...
- On aniran de viatge de fi de curs?
- La meva filla pateix claustrofòbia... no hi anireu pas en avió, oi?
- El meu és celíac. Suposo que ja ho tindreu en compte...
La reunió se sòl tancar al cap d’una hora. Aquest és el moment de les consultes a títol individual, les quals acabes atenent malgrat, com havies avisat a la carta, no és ni el lloc ni el moment. Saps que no tindràs gaires més oportunitats de parlar amb aquella bona gent. Les mares i pares d’aquells alumnes que saps que no et donaran cap maldecap.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada